نبود نظارت بر پلتفرم‌های آنلاین طلا، سرمایه مردم را به خطر می‌اندازد

نبود نظارت بر پلتفرم‌های آنلاین طلا، سرمایه مردم را به خطر می‌اندازد
کارمزد پلتفرم‌های فروش آنلاین طلا از نیم تا دو درصد متغیر است؛ اختلافی که خود نوعی بی‌نظمی در بازار ایجاد می‌کند.
کد خبر : ۱۸۰۱۶۸

به گزارش ایبنا، پیام الیاس‌کردی؛ تحلیلگر بازار‌های مالی با اشاره به شرایط فعلی اقتصاد کشور گفت: در وضعیتی که نقدینگی بالاست، طبیعی است که مردم به دنبال دارایی‌هایی باشند که ارزش پولشان را حفظ کند.

او با بیان اینکه در گذشته خرید فیزیکی طلا روش غالب بود، توضیح داد: امروز پلتفرم‌های آنلاین نیز وارد این عرصه شده‌اند و مدعی‌اند که با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید به نیاز‌های نو پاسخ می‌دهند؛ اما این پاسخ ساده نه‌تنها لزوماً بهینه نیست بلکه ریسک‌های جدی نیز در پی دارد.

الیاس‌کردی به تعدد نهاد‌های ناظر بر این پلتفرم‌ها اشاره کرد و گفت: در حالی که در بازار‌های پیشرفته جهان تنها دو نهاد تنظیم‌گر، فروش طلا را برعهده دارند، اما در ایران از بیش از ۲۰ نهاد در این حوزه نام برده می‌شود. این پراکندگی، ابهام بزرگی برای مشتریان در حوزه مسئولیت و مرجع حل اختلاف ایجاد کرده است.

وی افزود: نبود تنظیم‌گری روشن و شفاف، یکی از ریسک‌های اصلی پلتفرم‌های آنلاین طلاست و بهتر است بانک مرکزی مسئولیت نظارت بر این حوزه را بر عهده بگیرد. به‌ویژه آنکه فروش آنلاین طلا در ایران ۲۴ ساعته است، اما در کشور‌های دیگر، این‌طور نبوده و این وضعیت امکان‌پذیر و قابل اتکا نیست.

الیاس‌کردی در ادامه، به موضوع حواله طلا اشاره کرد و گفت: در بسیاری از این پلتفرم‌ها، حواله‌ها به نام مشتری صادر نمی‌شود؛ بلکه به نام خود پلتفرم است و اگر روزی به هر دلیل صاحب پلتفرم در دسترس نباشد، مشتریان با مشکل مواجه می‌شوند. موضوع انحصار وراثت نیز از دیگر چالش‌هاست؛ زیرا برخلاف طلای فیزیکی، صندوق‌های طلا یا گواهی‌های سپرده، در پلتفرم‌های آنلاین با فوت فرد، عملاً پرونده دارایی بسته می‌شود و امکان پیگیری وراث مبهم است.

این تحلیلگر مالی، اظهار کرد: یکی از چالش‌های جدی برخی پلتفرم‌ها، ناتوانی در تحویل فیزیکی طلاست؛ تا جایی که مشتری برای دریافت طلا به مغازه طلافروشی هدایت می‌شود و این موضوع، اصل شفافیت را زیر سوال می‌برد.

او همچنین به اختلافات قابل توجه کارمزد‌ها در پلتفرم‌های مختلف اشاره کرد و گفت: کارمزد پلتفرم‌های فروش آنلاین طلا از نیم تا دو درصد متغیر است؛ اختلافی که خود نوعی بی‌نظمی در بازار ایجاد می‌کند.

وی افزود: در پلتفرم‌های آنلاین طلا هنوز مشخص نیست که مشتری دقیقاً چه چیزی می‌خرد: حواله بانک کارگشایی یا طلای دپو شده؟ در جنگ ۱۲ روزه در بازار طلای آب‌شده، بسیاری از پلتفرم‌ها نه تنها آمادگی مدیریت صف‌ها و ریسک‌های سیستماتیک را نداشتند، بلکه بخشی از اعتماد خود را نیز از دست دادند؛ مسئله‌ای که دوباره اهمیت شفافیت و پایبندی به قواعد نظارتی را برجسته می‌کند.

الیاس‌کردی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر مجوز اصلی این پلتفرم‌ها از سازمان مدیریت کسب‌وکار‌های مجازی صادر می‌شود، نهادی که تخصصی در حوزه طلا ندارد و این مسئله موجب ایجاد مشکلاتی شده است. این موضوع نیاز به یک رگولاتور معتبر را دوچندان می‌کند.

وی گفت: راهکار اساسی پیش پای سیاستگذار ایجاد توکن طلا تحت نظارت بانک مرکزی، مشابه تترگلد یا گلپکس در دنیا است.

این تحلیلگر مالی اظهار داشت: انتشار توکن طلا می‌تواند جریان ورود پول به پلتفرم‌ها را شفاف کند و در مقابل هر ورودی پول، طلا در بانک بلوکه شود. این توکن‌ها در صرافی‌های مختلف قابل معامله خواهد بود و از این طریق دسترسی مردم به طلای فیزیکی محدود و مدیریت‌شده می‌شود.

او هشدار داد: مردم باید بدانند که آسان‌ترین مسیر، الزاماً بهترین مسیر نیست. ممکن است، تجربه تلخ مؤسسات مالی تکرار شود و فشار ناشی از ناآگاهی یا ریسک‌پذیری برخی افراد، دوباره بر دوش دولت و مردم بیفتد.

منبع: مهر

در موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز تهیه شد؛

مستند «سرمایه‌گریز»